Zastava Bosne i Hercegovine

PRAVILNIK O PODELI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA I TEHNIČKIM USLOVIMA ZA VOZILA U SAOBRAĆAJU NA PUTEVIMA: U periodu od 1. novembra do 1. aprila vozila moraju biti opremljena zimskom opremom ako se zbog vremenskih uslova na kolovozu nalazi sneg, led ili poledica. Dubina gazećeg sloja na pneumaticima za zimsku upotrebu, kada se koriste kao zimska oprema, ne sme biti manja od 4 mm. Nepostojanje zimskih guma, ukoliko na putu ima snega, leda ili poledice, smatra se tehničkom neispravnošću. Kazne za pravna lica su od 100.000 do 800.000 dinara, za preduzetnike od 50.000 do 200.000 a za fizička lica od 6.000 do 20.000 dinara


Vozači u Srbiji od 1. novembra do 1. aprila moraju na svojim vozilima da imaju sve četiri zimske gume ukoliko na kolovozu ima snega, leda ili poledica, a Agencija za bezbednost saobraćaja i Auto-moto savez Srbije pozvali su građane da ne koriste letnje pneumatike u tom periodu ako žele da budu bezbedni u saobraćaju.

Iako zimske gume nisu obavezne od 1. novembra do 1. aprila ako nema snega, leda ili poledice, stručnjaci upozoravaju da su performanse letnjih guma neodgovarajuće po hladnom i vlažnom vremenu i da ih svakako treba zameniti.

Kazne za korišćenje letnjih umesto zimskih guma se kreću od 6.000 do 20.000 dinara za fizička, dok su za pravna lica od 100.000 do 800.000 dinara.

Nove zimske gume se mogu kupiti već po ceni ispod 4.000 dinara (R13), pa naviše.

Milan Ilić iz Agencije za bezbednost saobraćaja navodi da je Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 41/2009, 53/2010, 101/2011, 32/2013 - odluka US, 55/2014, 96/2015 - dr. zakon i 9/2016 - odluka US) predviđeno da vozači koriste zimsku opremu u tom periodu, a Pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 40/2012, 102/2012, 19/2013, 41/2013, 102/2014, 41/2015, 78/2015, 111/2015 i 14/2016) precizirano kada mora da se koristi i šta se sve podrazumeva pod zimskom opremom.

"U periodu od 1. novembra do 1. aprila neophodno je koristiti zimsku opremu, a pod njom se podrazumeva za putnička i laka teretna vozila da na sva četiri točka moraju biti zimsku pneumatici sa minimalnom dubinom šare od četiri milimetra, kao i lanci za sneg, dok autobusi i teretna vozila moraju imati i lopatu", naveo je Ilić.

Kada nema snega i leda zimska oprema nije obavezna, ali Agencija savetuje korišćenje zimskih guma pošto su mekše i bolje prijanjaju na podlogu, pa imaju mnogo kraći zaustavni put prilikom kočenja.

Lanci moraju da se koriste u navedenom periodu na mestima gde je postavljen saobraćajni znak da su obavezni, ali se mogu koristiti i van tih mesta ako ima snega na kolovozu, naveo je Ilić.

Takođe, od 1. novembra do 1. aprila vozači kada su u gradu ne moraju da imaju u gepeku lance za sneg, dok van grada moraju.

On je naveo da se do 2016. godine zimska oprema nije evidentirala detaljno kao uzrok saobraćajnih nezgoda osim u slučaju kada je glavni uzrok nastanka saobraćajne nezgode.

Od 2013. do 2015. evidentirane su dve saobraćajne nezgode sa poginulim licima gde su pneumatici bili neispravni, kao i 10 saobraćajnih nezgoda sa povređenima gde su pneumatici bili neispravni.

"Od 2016. postoji novi protokol kako se evidentiraju saobraćajne nezgode zbog guma i njihove neispravnosti i evidentirane su dve nezgode sa poginulim i 22 sa povređenim", dodao je Ilić.

Generalni sekretar Auto-moto saveza Srbije, Predrag Đurđev, je takođe, naglasio bi vozači, pored zakonske obaveze, trebalo da zamene letnje guma i zbog svoje lične bezbednosti, ali i bezbednosti drugih učesnika u saobraćaju.

On podseća Zakon kaže da je potrebno izdvojiti do 20.000 dinara ukoliko se koriste letnje umesto zimskih guma, dok vozač koji izazove udes sa vozilom koje ima letnje gume može dobiti kaznu i do 45 dana zatvora. Kazna za lance za sneg je 3.000 dinara.

Izvor: Vebsajt Tanjug, 31.10.2016.
Naslov: Redakcija