Email Print

PREDLOG ZAKONA O ŽELEZNICAMA: PRUGE OSTAJU U VLASNIšTVU DRžAVE, ALI SE UVODI I KONKURENCIJA


Usvojen je Predloga zakona o železnicama po kome pruge ostaju u vlasništvu države, međutim, postoji mogućnost da na te pruge dođe strana konkurencija za prevoz putnika i robe.

Prema ovoj verziji pruge ostaju u vlasništvu države. Taj problem je, reklo bi se, za "Železnice” rešen, ali pripremljeni propis ide korak dalje – uvodi konkurenciju na domaće pruge, piše Politika.

  • Upravljanje "železnicama” biće i dalje u rukama javnog preduzeća, ali u skladu sa direktivama Evropske unije, a to znači da ovaj zakon otvara tržište i za druge operatere pa će svi oni koji imaju licence i odgovarajuće sertifikate moći da saobraćaju našim prugama.

Simonović otvoreno priznaje u Intervjuu Tanjugu da "Železnice Srbije” nisu spremne za liberalizaciju i da bi to za najveću srpsku transportnu kompaniju bila neravnopravna tržišna borba. 

"Železnice Srbije” kako se ističe u njihovom saopštenju, neće otežavati položaj države u pregovorima oko evropskih preporuka o liberalizaciji transportnog tržišta. Simonović obećava da će "Železnice” u narednom periodu rešavati pitanje otvaranja tržišta železničkih usluga u Srbiji, ocenjujući da u tome ne sme biti privilegovanih operatera i da tržište treba principijelno otvarati za sve prevoznike.

Prema njegovim rečima ovo javno preduzeće je u procesu transformacije i unutar kompanije biće razdvojena preduzeća za pojedine delatnosti kako bi se znalo ko šta radi, koliko zarađuje, ali i koliko troši.

"Dao sam rok od 165 dana komisijama "Železnice” da sačine plan kakva železnica je potrebna Srbiji u narednom periodu", kazao je on i dodao da će taj plan zatim biti predočen vladi.

 

U Nemačkoj i Velikoj Britaniji maksimalno je privatizovano upravljanje i vlasništvo nad infrastrukturom. Nemačkom železnicom gazduje "Dojče ban”, privatno akcionarsko društvo čije akcije može da kupi svako ko poželi. Velika Britanija je otišla mnogo dalje u tome, pa je privatizovala i vodosnabdevanje što nijedna država u Evropi nije učinila. Sa druge strane, u Austriji postoje svi oblici svojine: savezni, pokrajinski, opštinski i privatni, ali to nikako ne utiče na tehničko funkcionisanje sistema železnice.

 

Da li će to biti posebna preduzeća za infrastrukturu, prevoz putnika, transport robe... ili u nekoj drugoj kombinaciji, proceniće stručnjaci, da ne bismo došli u situaciju kao u Hrvatskoj, gde u okviru železnice ima sedam ili osam preduzeća, ali bez centralne figure koja upravlja sistemom, kazao je Simonović.

On je rekao da je prilikom posete hrvatskim železnicama morao sa svakim direktorom posebno da pregovara, što se budućim organizacionim rešenjima neće dozvoliti u Srbiji.

Simonović smatra da nije dobro razbijati železnički sistem i da on mora da funkcioniše kao celina.

"To bi za nas bila tragedija i mislim da tu vlada neće imati nikakvu dilemu da sačuva sistem kao celinu", rekao je Simonović Tanjugu i dodao da bi u suprotnom svaka opština mogla da traži prugu na svojoj teritoriji.

Izvor: Politika